ECR Sverige
15 Mar 2017 | Författare: Josephine Wibeck
Rekommendation till leverantör och kedja angående listningsinformation
Enligt ECR Sveriges Tidsfönster, ska en leverantör som lanserar en ny artikel skicka komplett Artikelinformation till sina kunder innan artikeln ska börjas säljas i butik. En komplett Artikelinformation innehåller mer än hundra uppgifter som ska anges för en hel artikelhierarki. Innan leverantören fått definitivt besked om listning av artikeln kan det vara svårt, och ibland till och med omöjligt, att få fram alla dessa uppgifter om artikeln. Det finns dock ett behov av att vissa utvalda uppgifter presenteras av leverantören redan när kedjan ska kunna ta ställning till om artikeln ska listas eller inte.
Dagligvarubranschen har, genom ECR Sveriges styrgrupp och GS1 Swedens användargrupp för artikelinformation, utarbetat en rekommendation om vilka uppgifter som är önskvärda för att kedjan ska kunna fatta det övergripande beslutet om att lista eller inte lista en artikel. Tidigare kallades denna procedur för ”Leverantörsavisering”, men har nu ersatts med "Artikelavisering" som kan ses som en tidig status av Artikelinformation. Artikelavisering är avsett att utgöra del av beslutsunderlaget för övergripande sortimentsbeslut. Informationen i artikelaviseringen innehåller dels av information som är nödvändig för att fatta övergripande sortimentsbeslut, och dels information som finns med för att den är obligatorisk i GS1:s globala standard för artikelinformation. Implementeringsguiden innehåller även en lista med termer som ska användas vid Artikelavisering.
MISSA INGET
Som prenumerant på vårt nyhetsbrev får du inspiration, tips och verktyg som förenklar din vardag. Håll koll på aktuella händelser i dagligvarubranschen och få erbjudanden om utbildningar, seminarier och events.
© 2017, ECR Sverige