Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Prognoser inom dagligvarubranschen

”icon” 14 Mar 2017 | Författare: Josephine Wibeck

Prognoser inom dagligvarubranschen

En rapport om att finna balansen mellan utbud och efterfrågan

Det finns en stor potential vad gäller att förbättra tillförlitligheten i de efterfrågeprognoser som tas fram inom den svenska dagligvarubranschen. Mer tillförlitliga prognoser skulle göra det möjligt för branschens aktörer att integrera sina verksamheter med varandra i större utsträckning och därigenom skapa möjligheter att bättre tillgodose konsumenternas efterfrågan, sänka lagernivåer, minska risken att varorna tar slut i butikerna samt optimera produktintroduktioner och butiksaktiviteter. 

Rapporten behandlar inledningsvis det gap som uppstår mellan konsumenternas efterfrågan och det utbud som går genom varuförsörjningsked jan. På grund av att aktörerna har olika information skapas en osäkerhet både i varuförsörjningsprocesserna och om konsumenternas framtida efterfrågan. Detta gör att säkerhetslager byggs upp längs hela kedjan för att undvika att försäljning skall gå förlorad. Varje led i kedjan försöker prognosrisera efterfrågan för att därigenom minska osäkerheten. Tillförlitligheten i prognoserna är dock dålig, framförallt i samband med kampanjer och produktintroduktioner, mycket på grund av dålig kunskap om konsumenternas köpmönster. Genom ökat utbyte av information, t.ex. om försäljning till konsumenter, lagernivåer och förhandsorder, samt genom gemensam planering längs varuförsörjningskedjan kan prognoserna bli mer tillförlitliga. Detta i sin tur skapar förutsättningar att, inom ramen för ECR, optimera både utbuds- och efterfrågesidan. 

En standard för gemensam planering och prognostisering, CPFR (Collaborative Planning, Forecasting and Replenishment), testas för närvarande i USA av bland annat Wal-Mart. Vi rekommenderar ECR Sverige att titta närmare på denna standard för att utvärdera om den, i någon form, går att använda inom den svenska dagligvarubranschen. På uppdrag av projektledningen for ECR Sverige och PricewaterhouseCoopersi Initiated by ProjectTeam ECR Sweden and PricewaterhouseCoopers

”icon” Tillbaka    |     Till arkiv ”icon”

MISSA INGET

Insikter och nytta direkt i din mejlbox

Som prenumerant på vårt nyhetsbrev får du inspiration, tips och verktyg som förenklar din vardag. Håll koll på aktuella händelser i dagligvarubranschen och få erbjudanden om utbildningar, seminarier och events.

Namn
Din e-post

Jag samtycker till att ECR Sverige behandlar personuppgifter om mig i enlighet med deras integritetspolicy.

ECR Sverige
Västra Järnvägsgatan 15, 12 tr
111 91 Stockholm

© 2017,  ECR Sverige