Här använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor. Vad är kakor?

Utvärderingsformulär för säljfärdiga förpackningar

”icon” 14 Mar 2017 | Författare: Josephine Wibeck

Utvärderingsformulär för säljfärdiga förpackningar

Planeringsverktyg för handel och leverantör i samband med diskussion om ny artikel

Utvärderingsformuläret för Säljfärdiga Förpackningar är framtaget av ECR
Sverige i nära samarbete med dagligvarubranschens aktörer. Vår förhoppning är att detta verktyg ska bidra till att facilitera SRP-diskussioner mellan parterna i dagligvarubranschen så att SRP används på ett effektivt sätt i hela kedjan, där det är relevant.

Hur kan vi göra hyllpåfyllnad och konsumentens shoppingrundor enklare? Tidigare ECR-studier visar att en stor del av slut-i-hyllan är relaterad till de sista 50 metrarna i butiken. Det är inte alltid lätt för butikspersonalen att identifiera produkten på lagret, att ställa upp den på hyllan utan att skada den, att enkelt öppna ytterförpackningen och att sedan på ett effektivt sätt fylla på hyllan när produkten sålt slut. Shelf Ready Packaging (SRP) eller säljfärdiga förpackningar verkar vare en lösning för att möta dessa utmaningar.

SRP är en verklighet idag, både i Sverige och i Europa. Rätt använt kan SRP innebära vinster både i form av ökad effektivitet (påfyllnad av hyllor) och affärsnytta (förbättrad slut-i-hyllan, förbättrad shoppingupplevelse och ökad försäljning). 

För att kunna nå full effekt av säljfärdiga förpackningar, måste lösningen användas på rätt produkter, vid rätt tidpunkt och på rätt sätt. ECR Sverige har, utifrån ECR Europes riktlinjer, och i nära samarbete med dagligvarubranschens aktörer, tagit fram ett utvärderingsformulär för säljfärdiga förpackningar. Det är vår förhoppning att detta verktyg ska bidra till att facilitera SRP-diskussioner mellan parterna i dagligvarubranschen så att SRP används på ett effektivt sätt i hela kedjan, där det är relevant. 

Verktyget är tänkt att användas som ett stående inslag i inledande diskussioner mellan handel och leverantör, i samband med att en ny artikel planeras. (eller i samband med införsäljningssamtalet) Förhoppningen är att formuläret ska bidra till att föra upp förpackningsdiskussioner tidigt på agendan i dialogen mellan handel och leverantörer. Verktyget kan också fungera som en guide/arbetsverktyg för förpackningsutvecklare för att säkerställa att hänsyn tas till alla relevanta aspekter.

”icon” Tillbaka    |     Till arkiv ”icon”

MISSA INGET

Insikter och nytta direkt i din mejlbox

Som prenumerant på vårt nyhetsbrev får du inspiration, tips och verktyg som förenklar din vardag. Håll koll på aktuella händelser i dagligvarubranschen och få erbjudanden om utbildningar, seminarier och events.

Namn
Din e-post

Jag samtycker till att ECR Sverige behandlar personuppgifter om mig i enlighet med deras integritetspolicy.

ECR Sverige
Västra Järnvägsgatan 15, 12 tr
111 91 Stockholm

© 2017,  ECR Sverige